Doporučení pro stravování při práci na směny

    Pro lidské tělo je nejpřirozenější běžný denní režim, při kterém přes den chodíte do práce a večer jdete spát. V případě, že pracujete na noční směny, se Váš organismus musí vyrovnat s rozhozením jeho biologických rytmů.  Jak mu v této situaci pomoci, abyste se cítili fit a kila nešla nahoru?

    Před nástupem na noční směnu byste měli začít večeří, která dodá tělu všechny potřebné živiny jako složité sacharidy – brambory, neloupaná rýže , obiloviny, dále potřebujete bílkoviny, nejlépe lehké bílkoviny rostlinného původu jako luštěniny, tofu, výrobky se sóji případně bílkoviny živočišného původu např. ryba nebo kousek libového masa vhodně upraveného. Polovinu Vašeho talíře by měla tvořit zelenina tepelně zpracovaná a syrová.

    Zásady životosprávy při noční směně:

  • K udržení vyrovnané hladiny krevního cukru v krvi jezte každé 2 až 3 hodiny lehčí svačiny, vhodný je mléčný výrobek jako neslazený kefírový            nápoj, neslazený jogurt, kousek netučného sýru nebo zeleniny.
  • Poslední jídlo si dejte čtyři hodiny před spaním, dvě až tři hod před spaním jen malé jídlo.
  • Nejezte ovoce nebo jiné sacharidové potraviny.
  • Dodržujte pitný režim.
  • Po probuzení z noční směny se vždy do jedné hodiny najezte – nejlépe je začít jídlem, které odpovídá době po probuzení.

 

    Při poruše biorytmu můžete pociťovat únavu, špatnou soustředěnost, nevolnost, nervovou labilitu, deprese a můžete mít oslabenou imunitu, v tomto případě je potřeba se zamyslet, zda je práce na směny pro Vás vhodná.

Noční provoz je nevhodný v případě, když trpíte diabetem, poruchami spánku nebo máte trávicí obtíže.

Tabulka na rozvržení jídla během noční směny:

Čas

Jídlo