Odkyselující potraviny

    Hned na začátek si musíme ujasnit, že je rozdíl mezi tzv. kyselou či alkalickou stravou a kyselinotvornou nebo zásadotvornou stravou. Zde nesmí dojít k záměně či nepochopení: Pokud hovoříme o kyselé či zásadité stravě, můžeme zde změřit hodnotu pH přímo v potravině (např. citrony jsou velmi kyselé jejich pH=2,3, jablka pH=3,5, pomeranč pH=3,5, rajčata pH=4,5, kravské mléko pH=6,5…). 
    Naproti tomu pokud hovoříme o kyselinotvorné nebo zásadotvorné stravě – tak je popisován stav, který výživa v těle po strávení vyvolá. Tedy jak daná potravina v těle reaguje. Např. kyselý citron (pokud byl sklizený zralý) v těle reaguje zásaditě (je zásadotvorný). Při trávení mléka, které je alkalické, se jeho bílkovina a tuk v těle stanou silnými oxidanty, mléko je tedy kyselinotvorné.

Tabulka kyselinotvorných a zásadotvorných potravin:

Kyselinotvorné potraviny

Zásadotvorné potraviny

Maso, drůbež, ryby, vejce, mléko a mléčné výrobky, cukr a veškeré sladkosti jím slazené (včetně marmelády, sušenek, zmrzliny…).
Obilniny – lehce kyselá reakce.
Luštěniny - lehce kyselá reakce.
Ořechy (kromě mandlí), mák. 
Ocet, ovocný ocet, citróny (na trhu vždy nezralé).
Špenát a rebarbora (vysoký obsah kys. šťavelové).
Rajčata, jahody, průmyslové výrobky z brambor.
Tuky a oleje.
 

Kořenová zeleniny, brambory a téměř všechny druhy zeleniny.
Mléčně kvašená zeleniny (kyselé zelí, pickles).
Mořské řasy.
Olejnatá semena (len, sezam, slunečnice, dýně).
Podle jednoho zdroje: Téměř všechny druhy ovoce, avšak záleží to na stupni zralosti při sklizni a míry překyselenosti daného člověka.

 

Prvky reagující kysele: síra, fosfor, chlór, jód

Prvky reagující zásaditě: sodík, draslík, vápník, hořčík, železo

Proteiny např. obsahují síru a často i fosfor, po jejich strávení zůstávají oba tyto prvky ve formě kyseliny sírové a fosforečné v těle a jsou neutralizovány čpavkem, vápníkem, sodíkem a draslíkem, pak jsou vyloučeny ledvinami.

Ve zralých plodech, v salátu a většině zeleniny je obsaženo kromě organických kyselin také mnoho draslíku, sodíku, vápníku a hořčíku. Organické kyseliny se mění oxidací na vodu a kysličník uhličitý, který vydechujeme. Zásaditě reagující minerály zůstávají a neutralizují v těle kyseliny.

Poznámka k tabulce:

  • Obecně lze říci, že obiloviny a luštěniny – jsou kyselinotvorné – jinak by se těžko trávily a zelenina je zásadotvorná.
  • Ovoce je v malé míře v žaludku lehce zásadotvorné, nicméně dál trávením se stává okyselující:  jde rychle do krve, vyplaví inzulín, což je okyselující -  oxidační proces je velmi rychlý, vrhnou se na to kvasinky a to je opět okyselující. Ovoce je tedy ve větším množství okyselující.
  • Jsou-li v těle plísně nebo je-li slabá slinivka, téměř vše se v těle stane kyselinotvorným!
  • Sebelepší jídlo snědené večer – okamžitě okyseluje, protože se nestráví!
  • Tepelně upravená zelenina, když vychladne – je okyselující. Jediná šance: musí se udržet teplá (třeba v termosce).
  • Kombinace obilovina a ovoce – jednoduchý cukr z ovoce zablokuje trávení složitého cukru z obilí, to začne kvasit a překyselí organismus.
  • Jáhly jsou obilovina a jako takové jsou nejméně okyselující (nikoliv zásadité, jak se občas udává).